سنسورهای گاز toxic

هر صنعت تولیدی، از نفت و گاز گرفته تا تولید مواد شیمیایی، با انواع گازهای سمی سروکار دارد. متخصصان از نظر علمی و تئوری گازی که می تواند باعث آسیب به بافت های زنده، اختلال در سیستم عصبی مرکزی، بیماری شدید یا در موارد شدید مرگ در هنگام بلعیده شدن، استنشاق یا جذب توسط پوست یا چشم گردد گاز سمی نام گذاری کرده اند. از نظر عملیاتی و طی آزمایش های میدانی، اگر میانگین غلظت کشنده یک گاز بیشتر از 200 قسمت در میلیون (ppm) باشد، گاز به طور سمی در نظر گرفته می شود.

حفظ سطح سالم این گازهای خطرناک برای محافظت از رفاه کارکنان و کارگران در محیط بسیار ضروری است. بسته به غلظت و محیط، گازهای سمی می توانند خورنده، قابل اشتعال و بسیار کشنده باشند. برای ایمنی ، باید اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی میزان گازهای سمی اندازه گیری و کنترل می شود . 

واحدهای کنترل کننده و مانیتورینگ از دستگاه های گازسنج ثابت که از یک ترانسمیتر وسنسور الکتروشیمیایی که به اختصار EC می نامند برای کنترل غلظت گازهای سمی در محیط استفاده می کنند .عملکرد سنسورهای الکتروشیمیایی بر این اصل است که یک سلول الکتروشیمیایی قطعه ای است که با انجام واکنش شیمیایی در سلول، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی و برعکس تبدیل می کند. 

به طور ساده سه الكترود در بستري الكتروليتي قراردارند كه محلولي اسيدي يا نمكي است. الكترودها يكي كاتد ،‌يكي آند و ديگري مرجع مي باشد. بسته به نوع گاز و تركيب اين سلول ،‌ گاز وارد شده دچار اكسايش يا كاهش (احياء) مي‌شود. يونهاي مثبت به سمت كاتد و يونهاي منفي به سمت آند حركت مي‌كنند و جرياني الكتريكي را ايجاد مي كنند كه مقدار آن متناسب با مقدار گاز وارد شده به سلول است.  وجود مقداري اكسيژن در محيط  براي عملكرد اين سنسور ضروري است هر چند مقداري اكسيژن محلول در الكتروليت موجب مي‌شود براي زمانهاي كوتاه عملكرد سنسور ممكن باشد.

 شرکت دقیق تجهیز با بهره مندی از تجارب خود در خدمات رسانی به بیش از 700 شرکت و کالیبراسیون دستگاه های گازسنج ثابت، نمایندگی شرکت Uniphos  (خریدار خطوط تولید شرکت  MSA ) را بابت فروش و خدمات پس از فروش دریافت نموده است. 

در بررسی دستگاه های تولیدی شرکت UNIPHOS با سایر کمپانی های مطرح سازنده دتکتورهای ثابت می توان مشابهت های زیادی از نظر ساختار ، متریال و تکنولوژی به روز در تولید دستگاه های گازسنج ثابت یافت. البته شاید مهمترین تفاوت دستگاه های Uniphos در بحث تکنولوژی سنسور باشد که شرکت UNIPHOS امکان ذخیره اطلاعات کالیبراسیون را در درون سنسور  قرار داده است . این امر می تواند دستگاه را به صورت هوشمند برای اندازه گیری هر نوع گازی در مدل های  Kwiksense Smart و Kwisense PRO آماده به کار نماید و یا صرفا با جایگزینی یک نوع سنسور گاز در مدل Kwisense Lite از هزینه های تعمیر و نگهداری دوره ای گازسنج ها کسر نماید. عملکرد در دما، رطوبت و فشار بالا ، از ساخت قوی با تحمل شرایط سخت این دستگاه خبر می دهد که استفاده از آن را در محیط هایی با شرایط سخت مانند سکوهای استخراج نفت و گاز، محیط های پتروشیمی و پالایشگاه های نفت و گاز ، معادن  ، فولاد و … را امکان پذیر می نماید.



Uniphos KwikSense Smart Digital Gas Transmitter